TSK kullanmaya başladı, yurt dışından da istek oldu

Türk Silahlı Kuvvetlerinin (TSK) kullanımına sunulan silah taşıyıcı araçlara yenileri eklenecek. Silah taşıyıcı araçlardan Pars 4x4'e 2 ülkeden talep geldi.

Bilim Teknoloji 24.08.2021, 16:52 yavuzer yılmaz
8
TSK kullanmaya başladı, yurt dışından da istek oldu
banner10

15'inci Uluslararası Savunma Sanayii Fuarı'nda (IDEF 2019), Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB) tarafından yürütülen Silah Taşıyıcı Araçlar (STA) Projesi kapsamında ilave araçların tedarikine yönelik sözleşme değişikliği imzalandı. STA Projesi kapsamında 260 amfibi özellikteki paletli ve tekerlekli araç teslimatı öngörülürken 20 ayda 200'e yakın paletli Kaplan ve tekerlekli Pars 4x4 STA teslim edildi.

Projenin ilk fazının Şubat 2022'de sona ermesi ve ilave araçların teslimatlarının 2023'te başlaması planlanıyor.

FNSS Genel Müdürü Nail Kurt, AA muhabirine, projenin 2 araç gibi gözükse de 4 farklı ürünü içerdiğini söyledi.

Bu kapsamda 2 silah kulesi ve 2 araç geliştirdiklerini belirten Kurt, paletli, 17 ton sınıfındaki Kaplan STA ve Pars 4x4 araçlarının üzerinde anti-tank silah taşıyan kuleler olduğunu bildirdi. Kurt, "2 kule olmasının nedeni, envanterdeki kornet anti-tank füzelerinin kullanılması talep edildi. Öncelikli kornet atabilen kuleleri geliştirdik. Aynı kule altyapısı içinde bilahare ROKETSAN'ın OMTAS kulelerinin de kullanılması öngörüldü. Basit değişikliklerle her iki füzeyi atacak şekilde kuleler tasarlandı." dedi.

Projenin ilk 3 yılının tasarım, prototipleme ve kalifikasyon testleriyle geçtiğini dile getiren Kurt, kalifikasyon testlerinde 45 bin kilometre yol kat edildiğini aktardı.

Projede önemli yerli kazanımlar olduğunu vurgulayan Kurt, silah kuleleri, atış kontrol sistemleri, seramik zırhlar, aktarma organları, süspansiyon sistemi, karmaşık dişli kutuları gibi bir dizi bileşenin yerli olarak tasarlanıp üretildiğini kaydetti.

Fabrikadan doğrudan sıcak bölgelere

İmzaladıkları ilave sipariş sözleşmesinin, projenin ilk ayağındaki başarıların bir nişanesi olduğunu düşündüğünü belirten Kurt, şu değerlendirmede bulundu:

"Bütün bu yapılanların ötesinde önemli olan, bu sistemlerin kullanıma girmesi ve ardından kullanıcının memnuniyeti. Araçlar normalde birliklere sevk edilir fakat öyle bir sıcak ortamdayız ki araçlar fabrikadan çıkar çıkmaz sıcak bölgelere gönderildi ve oralarda hemen kullanılmaya başlandı. Burada hiçbir hata lüksümüz yoktu. Bu araçların kullanımı da son derece başarılı şekilde devam ediyor. Satış sonrası destek anlamında ortaya çıkabilecek her türlü sorunu çözmeye hazır 7/24 ekiplerimiz hizmet verdiler. Bugüne kadar sözleşmedeki toplam rakamın yarısından fazla teslimat gerçekleşti. 2022 yılı ortalarına doğru ilk sözleşmedeki tüm teslimatlar tamamlanacak. Burada önemli olan işin devamıydı. Sadece bizim için değil ekosistemdeki bütün alt yüklenicilerin büyük bir kesinti olmadan üretime devam etmesi hedefleniyor. Bu konuda Savunma Sanayii Başkanlığımız da büyük gayret gösterdiler, ilave sözleşmemizi de imzaladık. Aslında toplam gereksinimin daha fazla olduğunu biliyoruz ama peyderpey, kesintiye uğramadan teslimata devam edeceğiz. Bir sözleşme tadilatı daha yapılabilir önümüzdeki yıl içinde. Tabi bütçemize bağlı ama ihtiyacın olduğunu biliyoruz."

Yerli şirket büyük avantaj

Nail Kurt, kullanıcının araçlardan memnuniyetinin üst seviyede olduğunu söyledi.

Araçların SSB, Kara Kuvvetleri proje ekipleriyle birlikte tasarlanıp test edildiğini anlatan Kurt, çok verimli bir süreç geçirildiği için "şuradan memnun değiliz" gibi bir söylemle karşılaşmadıklarını ifade etti.

Yeni araçlarda kullanıcı eğitiminin de çok önemli olduğuna dikkati çeken Kurt, şöyle konuştu:

"Bu da biraz zamanla oluyor. Onu da efektif şekilde yaptığımızı düşünüyorum. Dolayısıyla aktif olarak kullanılan araçlardan gelen geri bildirimler çok olumlu. Yerli şirketlerin tasarım yapmasının büyük avantajı bunlar. Bir talep gelirse de çok süratli şekilde müdahale edip modifikasyonları da yapabilir. Yurt dışından bir firmaya ya da maliyetini ikiye katlamadan yaptırmanın imkanı yok. Dolayısıyla tek bir vücut gibi kullanıcımız, üreticimiz, tasarımcımız, yan sanayi, oyun kurucu olarak SSB'den son kullanıcımız sahada bizim için çarpışan, canını veren çocuklarımıza kadar bir birlik olarak projeye girince böyle başarılı sonuçlar ortaya çıkıyor. Biz de gururunu yaşıyoruz."

Sırada ihracat başarısı var

Savunma sanayisinde "içeride ürün satmadan, dışarıda satamazsınız" şeklinde bir yaklaşım olduğunu vurgulayan Kurt, FNSS olarak Pars 8x8 ve Pars 6x6 ile Türkiye'de hiçbir proje başlamadan Malezya ve Umman'da 1 milyar doları aşan ihracata ulaştıklarını belirtti.

Nail Kurt, "Tabi ürünün, TSK gibi repütasyon gücü çok yüksek bir ordu tarafından kullanılmasının büyük bir pazarlama etkisi var. Dolayısıyla bu araçlarda da bunun gerçekleşeceğine inanıyorum. Bir ihtiyaç çıktığında yurt dışında diğer rakiplerimize göre çok büyük avantajlarla gireceğiz. Nitekim şu anda 2 ülkede ciddi talep var özellikle Pars 4x4'e. O projeler gerçekleşmeye yakın olduğunda inşallah müjdeler vereceğiz. İki aracın ciddi ihracat başarılarına da imza atacağını düşünüyorum." dedi.

TSK için önemli güç çarpanı

SSB Yardımcısı Mustafa Murat Şeker de teknoloji transferiyle Türkiye'de araç üretmek amacıyla çıkılan yolda özgün araçlar çıkaran FNSS gibi başarılı bir firmanın savunma sanayisine kazandırıldığını söyledi.

Her projede yeni bir yerlileştirmeye imza atıldığını dile getiren Şeker, STA araçlarının TSK için önemli bir güç çarpanı olduğunu belirtti.

Araçların gecikme olmadan sahada kullanılır hale geldiğine işaret eden Şeker, "Devam ihtiyaçlarını sözleşmemize ek yaparak imzalıyoruz. Birinci paket, sonra değişik paketler de gelecektir diye düşünüyorum." ifadelerini kullandı.

Yorumlar (0)
16
açık
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 37 81
2. Fenerbahçe 37 70
3. Konyaspor 37 67
4. Başakşehir 37 62
5. Alanyaspor 37 61
6. Antalyaspor 38 59
7. Beşiktaş 37 58
8. Karagümrük 37 57
9. Adana Demirspor 37 52
10. Galatasaray 38 52
11. Sivasspor 37 51
12. Kasımpaşa 37 50
13. Hatayspor 37 50
14. Kayserispor 37 47
15. Gaziantep FK 38 46
16. Giresunspor 37 45
17. Rizespor 38 36
18. Altay 37 34
19. Göztepe 37 28
20. Ö.K Yeni Malatya 37 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 35 67
2. Ümraniye 35 67
3. Bandırmaspor 36 62
4. İstanbulspor 36 60
5. Erzurumspor 36 58
6. Eyüpspor 36 57
7. Samsunspor 36 51
8. Boluspor 36 50
9. Manisa Futbol Kulübü 36 49
10. Tuzlaspor 36 49
11. Denizlispor 36 49
12. Keçiörengücü 35 48
13. Gençlerbirliği 35 48
14. Altınordu 36 45
15. Adanaspor 35 45
16. Bursaspor 35 41
17. Kocaelispor 35 41
18. Menemen Belediyespor 35 38
19. Balıkesirspor 36 12
Takımlar O P
1. M.City 37 90
2. Liverpool 37 89
3. Chelsea 37 71
4. Tottenham 37 68
5. Arsenal 37 66
6. M. United 37 58
7. West Ham United 37 56
8. Wolverhampton Wanderers 37 51
9. Leicester City 37 49
10. Brighton 37 48
11. Brentford 37 46
12. Newcastle 37 46
13. Crystal Palace 37 45
14. Aston Villa 37 45
15. Southampton 37 40
16. Everton 37 39
17. Burnley 37 35
18. Leeds United 37 35
19. Watford 37 23
20. Norwich City 37 22
Takımlar O P
1. Real Madrid 38 86
2. Barcelona 37 73
3. Atletico Madrid 37 68
4. Sevilla 37 67
5. Real Betis 38 65
6. Real Sociedad 37 62
7. Villarreal 37 56
8. Athletic Bilbao 37 55
9. Osasuna 37 47
10. Celta Vigo 37 46
11. Valencia 37 45
12. Rayo Vallecano 38 42
13. Espanyol 37 41
14. Elche 37 39
15. Getafe 37 39
16. Granada 37 37
17. Mallorca 37 36
18. Cadiz 37 36
19. Levante 38 35
20. Deportivo Alaves 37 31