Uzmanından 'WhatsApp, veri madenciliği' açıklaması

EdgeUno CEO'su Akçin,

Bilim Teknoloji 22.02.2021, 18:01 yavuzer yılmaz
1
 Uzmanından 'WhatsApp, veri madenciliği' açıklaması
banner10

Global ölçekte veri merkezi hizmetleri sunan EdgeUno'nun Üst Yöneticisi (CEO) Mehmet Akçin, teknoloji devlerinin veri madenciliği yöntemiyle kişisel veriler üzerinden kişiselleştirilmiş reklamlar sunduğunu belirterek, "Bunu aslında YouTube'dan Tiktok'a tüm şirketler yapıyor. WhatsApp'ın da yapması çok yadırganmamalı. Fakat neden bunu ABD veya Avrupa Birliği'nde (AB) yapamıyor da dünyanın diğer ülkelerinde yapıyor, bunu tartışmalıyız." dedi.

Facebook bünyesinde yer alan anlık mesajlaşma uygulaması WhatsApp, AB ülkeleri ve diğer ülkeler arasında farklı veri kullanım politikaları uygulaması sebebiyle kullanıcılardan yoğun eleştiri almış, şubat ayında yapmayı planladığı "Gizlilik İlkesi"yle ilgili güncellemesini 15 Mayıs'a ertelemişti.

"Güncellememiz Hakkında Daha Fazla Bilgi" başlığıyla geçen günlerde bir açıklama yapan WhatsApp, gelecek haftalarda uygulama üzerinden güncellemeyle ilgili daha fazla bilgi sağlayan bir uyarı mesajı yayınlanacağını belirtti. Açıklamada, "Kullanıcıların WhatsApp'ı kullanmaya devam etmeleri için bu güncellemeleri incelemelerini ve kabul etmelerini hatırlatmaya başlayacağız." denildi.

"Veri toplamanın amacı, kullanıcıların daha fazla alışveriş yapmasını sağlamak"

EdgeUno CEO'su Mehmet Akçin, AA muhabirine yaptığı açıklamada, veri toplamanın amacının; kullanıcılara daha uygun reklam gösterip onların reklamlar aracılığıyla daha fazla alışveriş yapmasını sağlamak olduğunu belirterek, şunları kaydetti:

"Bugün parasını verip aldığımız telefonlar ve bilgisayarlar; Facebook, Instagram, WhatsApp ve Google gibi firmalar tarafından veri madenciliği (data mining) yöntemi ile kişilerin paylaştığı verinin bir kısmını alarak onlara daha kişiselleşmiş reklam veya bilgi veriyor. Bunu aslında YouTube'dan Tiktok'a tüm firmalar yapıyor. WhatsApp'ın da yapması çok yadırganmamalı. Fakat neden bunu ABD veya AB'de yapamıyor da dünyanın diğer ülkelerinde yapıyor, bunu tartışmalıyız."

Veriler toplanarak reklama dönüşüyor

Uygulamaların kişilerin gönderdikleri mesajların veya fotoğrafların içeriğine erişip erişemediğiyle ilgili olarak Akçin, "Mesela, mesajda bir fotoğraf attınız. Attığınız fotoğrafın içinde bir olta var. Bu oltayı görüp size balık tutma ile ilgili reklamları gösterecekler. Yapmak istedikleri de tam olarak bu zaten. Çünkü eğer siz balık tutarken fotoğraf paylaştıysanız sizin balıkçılıkla ilgileneceğinizi tahmin ediyor ve bu şekilde reklamlar gösterip size ve kendi reklam alan müşterilerine daha verimli hizmet verdiğine inanıyorlar." ifadelerini kullandı.

Güvenlik konusunda insanların bazı önlemleri alması ve çok da endişe etmemesi gerektiğini belirten Akçin, "WhatsApp, Wechat gibi anlık mesajlaşma uygulamalarında gizli saklı, şirket sırrı olacak şeyler konuşulmamalı." uyarısında bulundu.

WhatsApp'ın son kararının bütün dünyada tartışmalara neden olduğunu vurgulayan Akçin, sözlerini şöyle tamamladı:

"Türkiye dışında da aynı şekilde WhatsApp'ın bu yaptığı güncellemenin getirdiği riskler tartışılıyor. Dünyanın her bölgesinde farklı bir uygulama hakim durumda bulunuyor. Gizlilik İlkesi ile ilgili güncelleme kararından sonra WhatsApp, birincilikten inmese de çok fazla kullanıcı kaybedecektir. İnsanlar belki de WhatsApp'ı bırakmayacak fakat WhatsApp'ın yanına en az başka bir program daha kuracaklar."

Yorumlar (0)
banner11
9
parçalı bulutlu
Günün Anketi Tümü
Bu yıl sizce hangi takım şampiyon olur?
Bu yıl sizce hangi takım şampiyon olur?
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 26 57
2. Beşiktaş 25 54
3. Fenerbahçe 25 51
4. Trabzonspor 25 48
5. Hatayspor 26 45
6. Alanyaspor 26 42
7. Gaziantep FK 26 40
8. Karagümrük 26 40
9. Antalyaspor 26 34
10. Göztepe 25 32
11. Sivasspor 25 32
12. Konyaspor 25 31
13. Malatyaspor 26 31
14. Kasımpaşa 25 29
15. Rizespor 26 28
16. Kayserispor 25 25
17. Başakşehir 26 25
18. Erzurumspor 26 25
19. Denizlispor 26 21
20. Gençlerbirliği 25 21
21. Ankaragücü 25 20
Takımlar O P
1. Giresunspor 23 53
2. Samsunspor 23 49
3. Altınordu 24 44
4. İstanbulspor 23 43
5. Adana Demirspor 24 42
6. Ankara Keçiörengücü 23 38
7. Altay 23 38
8. Tuzlaspor 23 38
9. Bursaspor 23 31
10. Bandırmaspor 24 31
11. Ümraniye 24 31
12. Adanaspor 23 26
13. Menemenspor 23 26
14. Balıkesirspor 23 24
15. Boluspor 23 23
16. Akhisar Bld.Spor 23 19
17. Ankaraspor 23 14
18. Eskişehirspor 23 7
Takımlar O P
1. Man City 26 62
2. M. United 25 49
3. Leicester City 25 49
4. West Ham 26 45
5. Chelsea 25 43
6. Liverpool 25 40
7. Everton 24 40
8. Aston Villa 24 39
9. Tottenham 24 36
10. Leeds United 26 35
11. Arsenal 25 34
12. Wolverhampton 26 34
13. Crystal Palace 25 32
14. Southampton 25 30
15. Burnley 25 28
16. Brighton 26 26
17. Newcastle 26 26
18. Fulham 25 22
19. West Bromwich 26 17
20. Sheffield United 25 11
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 23 55
2. Barcelona 25 53
3. Real Madrid 24 52
4. Sevilla 24 48
5. Real Sociedad 24 41
6. Villarreal 24 37
7. Real Betis 24 36
8. Levante 25 32
9. Athletic Bilbao 24 30
10. Granada 24 30
11. Celta de Vigo 24 29
12. Osasuna 25 28
13. Getafe 25 27
14. Valencia 25 27
15. Cádiz 24 25
16. Eibar 25 22
17. Deportivo Alaves 25 22
18. Real Valladolid 24 21
19. Elche 23 21
20. Huesca 25 20