Avrupa'da aşı dezenformasyonu acil Türkçe bilen birini arıyor

İngiltere adresli bir iletişim ajansının, BioNTech-Pfizer tarafından geliştirilen yeni tip koronavirüs aşısını karalamak için kampanya yaptığı ortaya çıkarken, ajansın bağlı olduğu Rus şirketinin Türkçe bilen personel aradığı görüldü.

Genel 26.05.2021, 13:43 yavuzer yılmaz
3
Avrupa'da aşı dezenformasyonu acil Türkçe bilen birini arıyor
banner10

İngiltere adresli bir iletişim ajansının, BioNTech-Pfizer tarafından geliştirilen yeni tip koronavirüs (Kovid-19) aşısını karalamak için kampanya yaptığı, sosyal medyaya içerik üretenlerin kendilerine gelen teklifi açıklamasıyla açığa çıktı.

Paris'te yaşayan ve YouTube'da 400 binden fazla abonesi olan Sami Ouladitto, 20 Mayıs'ta Twitter hesabından, "Bu sabah beni ciddi şekilde şok eden bir ortaklık talebi aldım. Bir ajans, para karşılığında Pfizer aşısını karalayan makaleler paylaşmak ve ölüm oranları hakkında konuşmak için benimle iletişime geçti. Esasen bu kişiler (işin arkasında kimin olduğunu bilmiyorum) propaganda ve dezenformasyon yapmak için etki sahibi kişi ve sanatçılara para ödüyor." diye yazdı.

Sosyal medya platformu Instagram'da 80 binden fazla takipçisi olan "ecsdmed" hesabını yöneten bir intern doktor da kısa süre önce BioNTech-Pfizer aşısını karalamak için gönderi başına 2 bin avro gibi ücretli bir ortaklık talebi aldığını belirterek, böyle paylaşımları yapanlara karşı dikkatli olunmasını istedi.

Şirket, verilen adreste bulunmuyor

Teklif alan bazı kişiler, elektronik postaların kendilerine "Fazze" adlı Londra merkezli bir ajanstan geldiğini paylaştı.

Şu an aktif olmayan "Fazze.com" adresli sitede, kendini "blogcuları ve reklamcıları birbiriyle irtibatlandıran bir influencer pazarlama platformu" olarak tanımlayan ajans, adres olarak da "No 5, Percy Sokak, Londra"yı gösterdi.

Ancak AA muhabirinin gittiği adreste bir lazer epilasyon merkezi, bir menajerlik şirketi, bir grafik tasarım firması ile bir kaç ofis olduğu görüldü. Ayrıca İngiltere'deki şirket kayıt ajansı verilerine göre de adreste Fazze adlı bir firma bulunmuyor.

BioNTech-Pfizer aşısı kötüleniyor

Ajansın gönderdiği bir elektronik posta, teklif yapılan kişiler arasında yer alan ve YouTube'da 1,2 milyon abonesi olan Fransız Leo Grasset'nin Twitter hesabından paylaşıldı.

Elektronik postada, bozuk bir İngilizce ile "Pfizer aşısı olanlar arasındaki ölüm oranının, AstraZeneca aşısı olanlara oranla neredeyse 3 kat daha yüksek olduğunun" söylenmesi isteniyor. Ayrıca söz konusu iddiayı doğruladığı iddia edilen verileri içeren bir rapor hakkında Le Monde gazetesinde çıkan haberin paylaşılması söyleniyor.

Etki sahibi olanlardan, takipçileri veya abonelerine "ana akım medyanın bu konuyu görmezden geldiğini" söylemeleri ve "bazı hükümetlerin halkın sağlığı için tehlikeli olan Pfizer aşısını neden satın aldığını" sorması isteniyor.

Le Monde gazetesindeki haberin, Rus bilgisayar korsanları tarafından Avrupa İlaç Ajansından çalındığı ve internette yayımlanan bir rapor olduğu ancak metinde ölüm oranlarının yer almadığı anlaşıldı.

"Bu konuya ilgi duyuyormuş gibi davranın." ifadesine yer verilen metinlerde, yayınlarda veya videolarda "reklam" veya "sponsor" kelimelerinin kullanılması gerektiği vurgulanıyor.

Ayrıca bir elektronik postada, "Ortaklarımızla konuştuk, ancak müşteri gizli kalmayı tercih ediyor." denilirken, "bunun bir ürünün tanıtımı değil, sadece bu bilginin sosyal ağlara sunulması" olduğu ifade ediliyor.

Bozuk İngilizce ele verdi

Sosyal medya kullanıcıları, İngilizcenin en temel dilbilgisi kuralları arasında yer alan belirsizlik ve belirlilik takıları "a, an ve the"nın yanlış kullanıldığına dikkati çekerek Londra merkezli bir ajans için bunun şaşırtıcı olduğunu belirtti.

Kullanıcılar, ayrıca metnin, anadili bu takıların bulunmadığı Rusça olan biri tarafından yazılmış olabileceğine işaret etti.

"Ajansın merkezi: Londra, CEO'nun ikametgahı: Moskova"

1,5 milyon abonesi olan bir Alman YouTuber Mirko Drotschman da Twitter hesabından, "Çok ilginç: Bir ajans benimle iletişime geçiyor ve bir 'bilgilendirme kampanyasının' parçası olmak isteyip istemediğimi soruyor. Konu, korona aşısı ölümleri hakkında sızdırıldığı iddia edilen belgelere dair bir link paylaşmakla ilgili. Ajansın merkezi: Londra, CEO'nun ikametgahı: Moskova." paylaşımını yaptı.

Haberlerin Fransız basınında yer almasının ardından websitesi yayınına son verirken, Instagram hesabı da özel yapıldı.

Ancak ajansın daha sonra kapatılan LinkedIn profilinde, 2'si aynı üniversitede (Sibirya Devlet Ulaştırma Üniversitesi) eğitim almış 4 çalışanı olduğu görüldü.

Aynı çalışanların daha önce Vladimir Bashkin adlı bir Rus girişimci tarafından kurulan AdNow international adlı Moskova merkezli bir PR ajansında görev aldıkları anlaşıldı.

Rus aşısının iddialarıyla benzerlik

Fransız medyası, Fazze'nin söylenmesini istediği şeylerle, Rusya'nın geliştirdiği Sputnik V'in resmi Twitter hesabında paylaşılanlar arasındaki benzerliklere dikkati çekerek, Sputnik V'in "gerçek dünya verilerinin" viral vektör temelli aşıların, BioNTech-Pfizer aşısı gibi mRNA aşılarından "daha güvenli ve daha etkili" olduğunu söylediğine işaret etti.

"Devlet destekli dezenformasyon"

Fazze'nin bu girişiminin, geçen ay Avrupa Birliği (AB) tarafından yapılan bir araştırmanın arkasından gelmesi dikkati çekti.

Rus ve Çin medyasının aşıyla ilgili güvenlik endişelerini sansasyonel hale getirdiği ve Avrupa'da aşılarla ölümler arasında temelsiz bağlantılar kurulduğu" belirtilen araştırmada, Rus ve Çin aşılarının daha iyi olduğu öne sürülerek Batı aşılarına karşı güvensizlik oluşturmayı hedefleyen "devlet destekli dezenformasyon" yapıldığı öne sürüldü.

Şirket, Türkleri de hedef almak için personel arıyor

Öte yandan bir Rus kariyer sitesinde "Adnow International Holdinginin bir parçası olan Fazze.com, aktif olarak büyüyen bir etki sahibi pazarlama platformu" denilerek iki firma arasındaki bağ ortaya konuyor.

İş ilanı halen aktifken, Adnow halihazırda Türkiye'deki YouTuber veya diğer sosyal medya hesabı sahipleriyle aşılar konusunda çalışılıp çalışılmadığına dair soruları yanıtsız bıraktı.

Yorumlar (0)
29
açık
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 38 81
2. Fenerbahçe 38 73
3. Konyaspor 38 68
4. Başakşehir 38 65
5. Alanyaspor 38 64
6. Beşiktaş 38 59
7. Antalyaspor 38 59
8. Karagümrük 38 57
9. Adana Demirspor 38 55
10. Sivasspor 38 54
11. Kasımpaşa 38 53
12. Hatayspor 38 53
13. Galatasaray 38 52
14. Kayserispor 38 47
15. Gaziantep FK 38 46
16. Giresunspor 38 45
17. Rizespor 38 36
18. Altay 38 34
19. Göztepe 38 28
20. Ö.K Yeni Malatya 38 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 36 70
2. Ümraniye 36 70
3. Bandırmaspor 36 62
4. İstanbulspor 36 60
5. Erzurumspor 36 58
6. Eyüpspor 36 57
7. Samsunspor 36 51
8. Boluspor 36 50
9. Manisa Futbol Kulübü 36 49
10. Tuzlaspor 36 49
11. Denizlispor 36 49
12. Keçiörengücü 36 48
13. Gençlerbirliği 36 48
14. Altınordu 36 45
15. Adanaspor 36 45
16. Kocaelispor 36 44
17. Bursaspor 36 44
18. Menemen Belediyespor 36 38
19. Balıkesirspor 36 12
Takımlar O P
1. M.City 38 93
2. Liverpool 38 92
3. Chelsea 38 74
4. Tottenham 38 71
5. Arsenal 38 69
6. M. United 38 58
7. West Ham United 38 56
8. Leicester City 38 52
9. Brighton 38 51
10. Wolverhampton Wanderers 38 51
11. Newcastle 38 49
12. Crystal Palace 38 48
13. Brentford 38 46
14. Aston Villa 38 45
15. Southampton 38 40
16. Everton 38 39
17. Leeds United 38 38
18. Burnley 38 35
19. Watford 38 23
20. Norwich City 38 22
Takımlar O P
1. Real Madrid 38 86
2. Barcelona 38 73
3. Atletico Madrid 38 71
4. Sevilla 38 70
5. Real Betis 38 65
6. Real Sociedad 38 62
7. Villarreal 38 59
8. Athletic Bilbao 38 55
9. Valencia 38 48
10. Osasuna 38 47
11. Celta Vigo 38 46
12. Rayo Vallecano 38 42
13. Elche 38 42
14. Espanyol 38 42
15. Getafe 38 39
16. Mallorca 38 39
17. Cadiz 38 39
18. Granada 38 38
19. Levante 38 35
20. Deportivo Alaves 38 31